Fiskeolie – Virker det mod gigtsmerter? Alt du skal vide om fiskeolie


Olier fra fede fisk – såkaldte omega-3-fedtsyrer – spises i stor stil, men der er kun begrænset dokumentation for effekt. Ved leddegigt kan olien måske mindske morgenstivhed og ømme led, men man skal være opmærksom på dosis, da indholdet af de gavnlige olier – og prisen – varierer.

Hvad er fiskeolie?

Det fedt, der findes i vores kost, består hovedsageligt af fedtsyrer, som rent kemisk er forskellige. Mens kød og mejeriprodukter især indeholder enkeltumættede fedtsyrer, findes de flerumættede overvejende i planteolier og havdyr. Fiskeolie har et højt indhold af såkaldte omega-3 fedtsyrer, eller n-3-olier, som er særlige umættede langkædede fedtsyrer. Eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA) er dem, der er mest af, mens linolsyre er dominerende i planter, og ligesom fiskeolier nødvendige at få med kosten. 

Som medicin er det dog fiskeolierne, der er mest i søgelyset, og de mest betydningsfulde fordele ved olien er fundet på hjerte og i kar. Det er dokumenteret, at fiskeolie kan nedsætte blodets indhold af “farligt fedt” (triglycerid) samt nedsætte blodtrykket en smule, men det er usikkert, om risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdom.

Det er ved at blive undersøgt, om fiskeolie virker mod andre sygdomme som fx:

  • Demens
  • Depression
  • Skizofreni
  • Dysmenoré (mestruationssmerter)
  • Psoriasis 
  • Kræft.

Vi ved dog endnu for lidt om, hvorvidt olien kan gavne.

Hvordan virker fiskeolie? 

I forbindelse med gigt er fiskeolie undersøgt i flere mindre undersøgelser, herunder også et par skandinaviske. Olien har i nogle af disse, men ikke alle, vist en vis sygdomsdæmpende effekt ved leddegigt (rheumatoid artrit). I de mest optimistiske studier har varigheden af morgenstivhed kunnet forkortes med en halv til en hel time, mens andre har vist, at fiskeolie giver lidt færre ømme led. I flere undersøgelser tog deltagerne samtidigt lidt mindre traditionel smertestillende gigtmedicin. 

Den daglige dosis, som deltagerne i forsøgene har fået, er ca. 3-6 g omega-3 fedtsyrer, hvoraf størstedelen er EPA og DHA. Det svarer til, at man skal tage omkring 5-10 kapsler dagligt, afhængigt af indholdet i kapslen. Selvom man ikke med sikkerhed kan sige, hvilken dosis, der er den rigtige, gavner det altså formodentligt ikke at nøjes med 1 kapsel morgen og aften. Virkningen af fiskeolie ses først efter ca. 3 måneders brug, og olien kan derfor ikke bruges til akutte smerter.

Der mangler stadig større undersøgelser, der helt kan be- eller afkræfte, hvor effektivt fiskeolie er mod symptomer ved leddegigt. Desuden mangler der dokumentation for, hvor stor effekt olierne har i forhold til traditionel gigtmedicin. Da fiskeolie kun er undersøgt som supplement til medicinsk behandling af sygdommen, må fiskeolie betragtes som en mulighed, som kan prøves for at opnå en yderligere smertelindring – for egen regning. Effekten mod slidgigt kendes ikke.

Har fiskeolie bivirkninger?

De mest almindelige bivirkninger er opstød med fiskesmag og milde mavegener. I enkelte tilfælde har man haft mistanke om, at blodets evne til at størkne blev påvirket efter brug af store doser fiskeolie. Det kan være et problem, hvis man skal opereres, eller hvis man får blodfortyndende medicin. Der er dog tale om så få tilfælde, at man ikke med sikkerhed kan sige, om det skyldes fiskeolien. 

Da fiskeolie stort set kun består af fedt (9 kcal pr. g), er der en teoretisk risiko for at tage på i vægt, når man spiser fiskeolie. Større undersøgelser har dog ikke vist, at de personer, der fik fiskeolie, oplevede vægtøgning. Man kan overveje at mindske indtaget af fedt på andre fronter, hvis man spiser fiskeoliekapsler.

Levertran, der ligeledes er udvundet af fisk, indeholder til forskel fra fiskeolie en del A-vitamin. Hvis levertran indtages i doser, der svarer til indholdet af omega-3 fedtsyrer i fiskeolie-præparater, risikerer man en overdosis af A-vitamin, evt. også D-vitamin, hvis man i forvejen også spiser fed fisk. Levertran er altså ikke et alternativ til fiskeolie, hvis formålet er at opnå høje doser omega-3 fedtsyrer. Især gravide skal være opmærksomme på ikke at få for meget A-vitamin.

Generelt skal gravide være tilbageholdende med at spise for meget fed fisk, fordi der kan ophobes miljøgifte som fx tungmetaller. En undersøgelse fra Forbrugerrådet konkluderede dog for et par år siden, at der ikke var kviksølv i 19 udvalgte fiskeolieprodukter i Danmark, samt at indholdet af de to uønskede stoffer PCB og dioxin lå under de tilladte grænseværdier.

Hvad skal jeg kigge efter?

Fiskeolie fås som kapsler og flydende mikstur og sælges som både naturlægemidler og kosttilskud. Kig efter indholdet af omega-3-fedtsyrer, fremfor kun den samlede mængde olie i produkterne. Generelt bør man vælge produkter med et højt indhold af omega-3 fedtsyrer. Vær også opmærksom på, at indholdet kan variere fra produkt til produkt, så dosis kan være forskellig. Priserne kan variere og spænder fra ca. 5-8 k. for en daglig dosis på 3 gram omega-3 fedtsyrer. 

Kosttilskud har ofte et lavere indhold af omega-3 fedtsyrer pr. kapsel end naturlægemidler, og den anbefalede dosis er ligeledes lavere. Kosttilskud kan også være tilsat flere næringsstoffer, fx vitaminer, hvilket man må være opmærksom på, hvis man spiser andre kosttilskud.

Flere og flere fødevarer tilsættes fiskeolie. Her er der dog ingen dokumentation for en “medicin-effekt”, og hvis man i forvejen sørger for at spise fisk, er der i virkeligheden ingen grund til at købe andre de blandede fødevarer – med mindre man da synes, de smager godt.

Fortæl altid lægen og/eller på apoteket, hvis du bruger naturmedicin og håndkøbsmedicin mod dine symptomer. Så undgår du at få blandet en dårlig medicin-cocktail.

Seneste artikler