B-vitamin behandling – for og imod – Forstå argumenterne


Behovet for B-vitamin dækkes – for langt de fleste danskere – fuldt ud gennem kosten. Alligevel tager omkring halvdelen af den voksne, danske befolkning en almindelig vitaminpille med et indhold af B-vitamin. Behandling af præmenstruelt syndrom (B6-vitamin), forebyggelse af rygmarvsdefekter hos børn (folsyre) og behandling af visse alkoholiske følgesygdomme (B1-vitamin) er blandt de få situationer, hvor der er belæg for at give ekstra store doser b-vitamin. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at give ældre ekstra B-12 vitamin for at forebygge demens.


Hvad er B-vitamin?

B-vitaminer er en fælles betegnelse for en blandet gruppe af otte vitaminer. B-vitaminer, som også kaldes B-vitamin-komplekset, er alle vandopløselige, ligesom C-vitamin. De enkelte B-vitaminer hedder thiamin (B1), riboflavin (B2), nicotinamid (B3), pantothensyre (B5), pyridoxin (B6), biotin, folsyre og cyanocobalamin (B12). 


Hvor får man B-vitamin fra?

Gode kilder til B-vitamin er indmad, fuldkornsprodukter, magre mælkeprodukter, bælgfrugter og grønne grøntsager. Da B-vitaminerne er vandopløselige, tabes en del af dem, når maden steges eller koges. 


Hvornår skal man – eller ej – have ekstra B-vitamin?

Omkring halvdelen af den voksne befolkning tager kosttilskud med B-vitamin svarende til de anbefalede daglige tilførsler. Oftest som en almindelig vitaminpille. Dette til trods for, at undersøgelser viser, at stort set alle danskere får den nødvendige mængde B-vitaminer gennem kosten.

Lægelig behandling med B-vitaminer i store doser kan komme på tale ved mangel eller risiko for mangel af vitaminerne. Ved uklare symptomer er brug af store doser – eller kombinationer – af enkelte B-vitaminer derimod unødvendigt – og spild af penge. Symptomer som træthed, kraftesløshed og manglende energi skyldes for eksempel kun meget sjældent B-1vitaminmangel.

Mangel på et enkelt B-vitamin optræder sjældent alene. Der vil næsten altid være tale om en mangeltilstand af flere af B-gruppens vitaminer, undertiden også af C-vitamin, hvorfor man ofte vil bruge en kombination af B-vitaminer til behandling. En undersøgelse har vist, at lægkramper hos personer med forhøjet blodtryk (hypertension) kan forebygges med tilskud af B-vitamin.


Hvilke bivirkninger har B-vitamin?

Bivirkninger ved at tage store doser vandopløseligt vitamin, som B-vitamin, er sjældne. Hvis man i længere tid tager meget store doser, kan der dog ske ophobning af vitamin i kroppen, som kan give bivirkninger. For nicotinamid er den giftige dosis >3 g dagligt, for pyridoxin er > 200 mg dagligt, og for folsyre er > 1 mg dagligt (total folat). Bivirkninger kan blandt andet være allergiske reaktioner (B1-vitamin) og nerveskader (pyridoxin og folsyre).

Seneste artikler